RELIGII SI CONFESIUNI CRESTINE (ISTORIC SI DOCTRINE) – TAOISMUL

† Dr.Onufrie Pop
Arhiepiscop de Bergamo si Mitropolit Primat
Mitropolia Autonoma Crestin Ortodoxa dupa Vechiul Calendar in Italia

        Taoismul este cea mai reprezentativa dintre doctrinele religios-filosofice ale Chinei,avand ca reprezentant pe Lao Tz. Cu toate acestea,termenul taoism nu apartine inteleptului chinez,notiunea prin care este indicata doctrina acestuia aparand mult mai tarziu,mai precis in dinastia Han(secolul I inainte de Hristos -I dupa Hristos)1.
Existenta istorica a lui Lao Tz a generat controverse intre istoricii chinezi.Conform acestora,prima biografie consacrata lui Lao Tz a fost compilata sau mai curand a fost redactata de Ssu-ma Chien(secolul I inainte de Hristos).Lao Tz s-a nascut in localitatea Chu Jen,din regiunea Lai,tinutul lui Ha din statul Chu2.Porecla lui era Li,numele Erh iar prenumele Tan,Lao tz este numele onorific al inteleptului chinez si se traduce prin cuvintele Batranul Maestru3.A functionat ca arhivar la curtea statului Chu,o functie publica minora.Pierzandu-si speranta in spiritul de dreptate al autoritatilor ce guvernau micile state chineze,Lao Tz a plecat din Chu spre vest.Ajungand la trecatoare montana Han-ku,s-a oprit pentru a petrece noaptea impreuna cu paznicul portii,Kuan Yin,intuind ca se afla in compania unui intelept,granicerul l-a implorat pe interlocutorul sau sa-si marturiseasca gandurile.Lao Tz a dat curs solicitarii, fapt ce a dus la aparitia cartii Tao Te Ching.Dupa ce a finalizat scrierea,Kuan Yin i-a permis sa treaca hotarul,Lao Tz pierzandu-si urma.In biografia maestrului apare sin informatia conform careia acesta a fost vizitat de Kung(Confucius)³.Desi locul inmormantarii lui Lao Tz este incert,incepand cu secolul al IV-lea d.Hr.,taoistii au inceput sa construiasca monumente in Luyi,orasul de bastina al maestrului.Conform credintei acestora,monumentele acopera mormantul inteleptului si pe cel al mamei sale.
Doctrina taoista are doua directii:taoismul filosofic si taoismul religios.
Taoismul filosofic:conform doctrinei taoiste,Tao este principiul divin al ordinii universale.Tao nu este un nume-pentru vechii chinezi numele nu se distingea de esenta fiintei denumite.Tao nu numai ca o califica pe aceasta,dar ii dadea celui care il cunostea si il rosteste,putere asupra fiintei.Numele adevarat al lui Tao transcendent este el insusi transcendent si etern(chang),deci incognoscibil.
Tao exista in mai multe moduri:pe de o parte,este transcendent(Chang,Tai Ji),pe de alta parte,pe masura ce se manifesta,devine imanent,patrunde,insufleteste si organizeaza fiintele,si le cheama la sine-intoarcerea=fan este o lege universala,este miscarea lui Tao insusi,care regleaza ritmurile si echilibrurile in sanul naturii.Cunoasterea acestei legi(singura cunoastere considerata valabila de Lao Zi)aduce inteleptului o iluminare:el se posteaza spiritual in afara faptuirii umane.
In calitate de creator al universului,Tao este un principui feminin,este matca lumii.El concepe fiintele,iar de virtutea sa datatoare de hrana,le intretine si le aduce la maturitate.Dar pentru ca Tao sa dea nastere entitatilor este indispensabil sa colaboreze cu sub-principiile sexuate,cu Cerul si Pamantul,cu Yin si Yang.In Tao Te Ching,Tao(sau „De”,virtutea sa)este numit „spiritul vaii”: „Spiritul vaii este fara de moarte/ Si se cheama misterioasa femela.Poarta misterioasei femele se cheama «radacina Cerului si Pamantului»” 4.
Taoistii condamna orice cunoastere discursiva ca periculoasa dat fiind faptul ca introduce in suflet diversitatea,adevarata gnoza caracterizandu-se prin imbratisarea unitatii.Pentru a dobandi aceasta unitate este necesara o disciplina a simturilor si a pasiunilor: „ Cele cinci culori lasa ochiul fara vedere,/ Cele cinci sunete lasa urechea fara auz,/Cele gusturi lasa gura sleita”5. In opinia lui Lao Tz,cunostiintele filosofice sunt o stiinta falsa ce nu trebuie predata-cand condamna „stiinta”,inteleptul chinez incrimineaza ideeile promovate de confucianisti,care prezentau opiniile proprii ca absolut veridice.
Pentru taoisti omul sfant este salvatorul oamenilor.Prin virtute el atrage la sine fiintele si le converteste la bine fara ca acestea sa isi dea seama,lasandu-le in continuare sa se manifeste potrivit spontaneitatii lor naturale=zi ran.Omul sfant cunoaste lumea intreaga fara sa iasa pe usa si sa il vada pe Tao ceresc,fara sa se uite pe fereastra.
„De”=virtutea este forta interioara,aducatoarea de sfintenie. „De” apartine omului,care nu face nimic ca sa il dobandeasca. „De-ul” omului nu este deosebit de cel al lui Tao insusi.Cand faci eforturi sa fii vartuos dupa normele sociale, „de” se pierde.Calitatile umane desi par semnificative,sunt demne de dispret.Din acest motiv,Lao Tz considera ca Ren-ul=bunatatea confucianista nu este reprezentativ deoarece se degradeaza,devenind Yi=echitatea si Li=ritualizarea,aceasta din urma fiind cea mai contestata.Prin urmare,valorile cetatenesti sunt condamnate,intrucat anihileaza spontaneitatea naturala si non-actiunea.Asa se explica faptul ca Lao Tz nu a agreat legea ca mijloc de reglementare a relatiilor sociale.In opinia sa numarul mare de legi si oprelisti atrage dupa sine suferinta poporului si inmultirea raufacatorilor. „Omul sfant(sau Principele) spune: Nu actionez si poporul se indreapta de la sine ;stau linistit si poporul se guverneaza de la sine;nu intreprind nimic si poporul se imbogateste;nu am dorinte si poporul traieste in simplitate”6.
O notiune cardinala a gandirii taoiste este wu wei.Ea desemneaza non-actiunea, neintervetia, in curgerea lucrurilor si respectul autonomiei celuilalt.Nu este vorba de o non-actiune absoluta,ci de conformarea cu Tao,existenta care,fara a actiona,infaptuieste totul.Desi taoistul nu actioneaza nu este nici un lucru pe care sa nu il implineasca.
Wu wei este expresia feminitatii,superioara virtutiilor barbatesti: „Cunoasteti masculinitatea-indeamna Lao Tz-dar preferati feminitatea;Vei fi fagasul lumii si supremul „De” nu iti va lipsi;atunci iti vei putea regasi starea copilariei”7. Wu wei si non-violenta sunt mijloacele cele mai eficace in obtinerea si pastrarea puterii.
Cum Tao este estompat in constiinta de artificiile civilizatiei,pentru a ajunge la iluminare este necesara o curatire spirituala.Reflectia critica ce releveaza caracterul relativ al ideilor preconcepute obisnuite este o prima etapa necesara.Dar adeptul atinge extazul in urma unei purificari cu caracter religios: Sub indrumarea muta a unui maestru,el se leapada incetul cu incetul de componentele eu-lui sau social,pierde constiinta trupului,perceptiile sale senzoriale nu mai sunt diferentiate,el „aude cu ochii si vede cu urechile”,ceea ce inseamna ca se afla in comuniune cu intregul prin intreaga sa fiinta;el are impresia ca zboara,ca se deplaseaza liber in spatiu( si in timp).Pe dinafara omul in stare de extaz seamana cu o bucata de lemn uscat, da impresia ca a fost parasit de suflet,de esenta lui vitala,care de fapt s-a dus „sa palpite la obarsia lucrurilor”.
Inceputurile taoismului religios se leaga de domnia suveranului Chao Cheng,din regatul Chin(Vestul extrem al Chinei).Monarhul a deschis o noua era in istoria tarii care ii poarta numele,unind in anul 221 i.Hr. statele traditionale.Reforma lui Chin a produs mari convulsii in sferele vietii sociale.Dintre realizarile sale reamintim reforma administrativa care se mentine pana astazi si reforma culturala-monarhul a ordonat sistematizarea limbii scrise(acest fapt a usurat comunicarea dintre provincii,indiferent de dialectele locale) si revizuirea ideilor si credintelor religioase8. Decizia lui Chin a dus la distrugerea cartilor vechi,fapt ce a facut ca multe dintre ideilor vechilor scoli sa dispara pentru totdeauna.Suveranul a manifestat clementa fata de scrierilor divinatorii,medicale si agricole,deoarece le-a socotit necesare pentru sanatatea fizica si morala a poporului,precum si pentru supravietuirea in timp a acestuia.Fascinat de idea nemuririi,de credinta in zei si de secretele alchimiei,regele a pus in circulatie intrebari existentiale legate de semnificatia destinului individual si de sensul general al existentei.
Chin Shin Huang Ti a credibilizat mitul despre cele trei insule din oceanul Indian unde se credea ca traiesc fiintele nemuritoare.A organizat in acest sens o expeditie formata din mii de fecioare si tineri pentru a descoperi taramul nemuririi,dupa care a trimis trei intelepti in cautarea tinutului nemuririi,expeditii care nu s-au mai intors niciodata.
Transformarile radicale transformate de Chin au dezvaluit vulnerabilitatea structurilor sociale anterioare,punand pe primul plan individul.In contextul noilor realitati omul avea sa fie considerat agentul principal in afirmarea sau perturbarea ordinii universale.
In timpul dinastiei urmatoare,Han,a avut loc o efervescenta a credintei in zei,a practicilor religioase si a divinatiei-in cadrul divinatiei au excelat fizionomistii si geomantii.Meritul indiscutabil al acestor maestri a fost acela ca au reactivat idei din doctrinele anterioare epocilor,divinatatea si forta naturii fiind personificate si venerate,iar inteleptii de odinioara(Confucius si Lao Tz) „deificati” ca intruchipari ale lui Tao.Lao Tz avea sa devina primul om,omul care a dat viata planetei.Ochiul stang a lui Lao Tz a devenit soarele,iar cel drept luna.Din barba au aparut stelele,din oase pietrele,din carne animalele,din abdomen marea9.
O alta ramura a taoismului religios a fost initiata de Yu Chi,personaj contemporan cu Chang Tao Lang,dar care nu a fost adeptul constituiiri de organizatii religioase.Celebritatea lui Yu Chi a fost determinata de capacitatile sale terapeutice,vindeca oamenii prin intermediul rituarilor si a farmecelor.Doctrina sa a fost promovata prin intermediul lucrarii Tai ping Ching ling Shu=Cartea marii paci a poruncilor pure,Cartea din fruntea partii a cincea a textelor canonice taoiste si care a devenit sursa din care s-au inspirat sectele taoiste de mai tarziu10.
Inspirandu-se din Yu Chi,Chang Chiao a infiintat in estul Chinei o secta numita tai ping tao=calea mari paci.In anul 184 d.Hr.,profitand de inceputul unui nou ciclu de 160 de ani al calendarului chinez,Chang Chiao si-a instigat adeptii la revolta.Purtand turbane galbene pe cap,militantii au luptat impotriva fortelor represive ale dinastiei Han aproape zece ani,dupa care au fost invinsi-membrii sectei Tai ping tao sunt fondatorii artelor martiale.Ulterior secta a renuntat la violenta,dar a continuat sa fie privita cu suspiciune de catre conducatorii chinezi11.
Desi multe dintre ideile formulate de catre reprezentii taoismului religios au suferit prelucrari succesive,ele aveau sa fie adunate intr-un opus care sta la baza canonului taoist.Aceste scripturi au fost compilate in anul 471 d.Hr. dupa o opera care cuprinde 1200 de carti si care continua sa fie orientativa pentru scolile taoiste de azi.
Taoismul religios s-a remarcat prin critica adusa vechilor traditii chineze centrate pe ideea de familie,dezvoltand in replica un sistem devalori,grupate in jurul conceptului de nemurire.Ideile in discutie aveau sa se regaseasca in doctrina celor trei scoli taoiste de referinta:Calea Maestrului Celest,Mao Shan si Ling Pao.
Cat priveste preotii taoisti,in vechime acestia erau desemnati de catre credinciosi,in functie de calitatile lor spirituale.Din randul lor faceau parte,in numar egal,femei si barbati.Astazi preotii taoisti duc o viata linistita,asemenea celorlalti oameni,cu familie,la casele lor sau traind in comunitati,celibatari ca si preotii budisti.Taoismul s-a raspandit in China paralel cu Confucianismul,influentandu-se reciproc.


Note bibliografice:

  1.  Chu Zen a devenit orasul Luyi,orasul in care pot fi vazute relicvele templului ridicat pe locul de nastere a lui Lao Tz.
  2. Ssu-ma Ch´ien prezinta o genealogie care arata ca familia Li din Shantung,e alcatuita din descendenti directi a lui Lao Tz.Unii scriitori considera ca familia Li a incercat sa pretinda ca a avut un stramos ilustru,iar porecla Li i-a fost data lui Lao Tz de catre ei.Acest aspect este greu de demonstrat,familia Li fiind mai degraba onorata sa revendice o descendenta ilustra.Cert este insa ca cele subliniate vin sa arate cat de nesiguri sunt biografi in privinta argumentarii existenti istorice a lui Lao Tz.M.Kaltenmark,Lao Tz and Taoism,Standford University Press,Standford,California,1969.pg.12-19
  3. M.Palmer,Taoismul,traducerea de Diana Dospinescu,Ed.Rao,Bucuresti,f.a.,pg.59-60.
  4. Cartea despre Tao si Putere,traducere din Luca,Ed.Humanitas,Bucuresti,1993,pg.6
  5. Cartea despre Tao si Putere,traducere din Luca,Ed.Humanitas,Bucuresti,1993,pg.12
  6. Cartea despre Tao si Putere,traducere din Luca,Ed.Humanitas,Bucuresti,1993,pg.57
  7. Cartea despre Tao si Putere,traducere din Luca,Ed.Humanitas,Bucuresti,1993,pg.28
  8. M. Palmer,op.cit.,pg.62
  9. Acest mit este o adaptare a povestirii mai vechi despre Pan Ku,primul cioplitor care a modelat din piatra omul pana la forma actuala.Statuia a primit viata in momentul mortii lui Pan Ku.
  10. Yu Chi pretinde ca cele scrise sunt revelate de zei,deoarece cerul,pamantul si conducatorii omenirii au pierdut calea si echilibrul dintre Yin si Yang.Maestrul considera ca doar prin contestarea autoritatilor putea fi restabilita ordinea universala.
  11. M.Kaltenmark,Filosofia chineza,traducere de Florentina Visan,Ed.Humanitas,Bucuresti,f.a.,pg.68-70.