RELIGII SI CONFESIUNI CRESTINE (ISTORIC SI DOCTRINE) – ISLAMISMUL
† Dr.Onufrie Pop
Arhiepiscop de Bergamo si Mitropolit Primat
Mitropolia Autonoma Crestin Ortodoxa dupa Vechiul Calendar in Italia
Islamismul are ca fondator pe Mahomed(Muhammad).Invataturile sale au fost consemnate in Coran,lucrare care potrivit traditiei islamice i-a fost revelata de Allah.
Doctrina islamica este un sincretism,un amestec de elemente religioase diferite ca provenienta si factura,luate din iudaism(Biblie si Talmud),din crestinism,din traditiile religioase ale persilor si arabilor.Formula de baza a teologiei mahomedane ortodoxe este shahadah adica: „Nu este Dumnezeu afara de Allah,si Mahomed este profetul sau”.A doua formula de baza cuprinde o marturisire de credinta in Dumnezeu,ingeri,carti sfinte si viata viitoare1.Allah,ca un zeu suprem la vechii arabi politeisti,este spiritualizat,afirmandu-se unicitatea sa.Lui Allah i se atribuise 99 de insusiri pe care Coranul si Hadith le enumera si pe care credinciosii mahomedani trebuie sa le cunoasca si sa le recite cu ajutorul unor matanii(din 99 de margele). Dumnezeu este creatorul a tot ce exista,este atotputernic si milostiv.O trasatura negativa a doctrinei musulmane este conceptia despre predestinatie sau fatalism.Dumnezeu nu a creat pe om liber,ci i-a creat si faptele pe care aceste,in mod inevitabil,trebuie sa le implineasca(Aceasta doctrina incearca sa fie revizuita astazi de eruditii teologi musulmani,tinand seama de cerintele lumii moderne in care omul are partea sa activa de responsabilitate).
Islamismul marturiseste credinta in ingeri,ingeri care au fost creati de Dumnezeu si au capetenie pe Gabriel,cel care a revelat lui Mahomed invatatura divina pe muntele Hira(langa Mecca).In afara de ingeri,islamicii mai cred in spirite(jinn),bune si rele,cele rele fiind conduse de Ilie,ingerul trufiei(Lucifer).Credinta in spirite e o reminescenta din politesim,pe care Mahomed n-a putu s-o inlature.De asemenea,Coranul vorbeste despre profeti,admitand 25 de profeti trimisi de Dumnezeu,dintre care sase sunt principali:Adam,Noe,Avraam,Moise,care au adus evreilor Thora,Iisus,care a adus Evanghelia si ultimul,si cel mai mare profet Mahomed numit in Coran Khatam(„pecete”, „sigiliu”),caci el incheie sirul profetiilor.Tot asa Coranul incheie sirul cartiilor sfinte pe care le abroga ca fiind incomplete si falsificate.Coranul e revelat,necreat,el a fost dat lui Mahomed de ingerul Gabriel.Coranul il numeste pe Iisus „Cuvantul lui Dumnezeu” si admite nasterea Sa supranaturala din Fecioara Maria.Vorbeste despre minunile lui Iisus si sustine ca Iisus a vestit venirea lui Mahomed2.
Eshatologia este vag expusa in Coran,dar traditia a completat dogma islamica despre viata viitoare.Ingerii Nakir si Munkar judeca sufletele(o judecata particulara) si le trimite in rai sau in iad.Numai sufletele profetilor si martirilor sunt scutite de judecata,mergand direct in paradis.Judecata de apoi va fi vestita de Antihrist,iar Mahdi,un Mesia islamic,va converti lumea la islamism si Iisus insusi va caobori din cer si Se va arata oamenilor in moscheea din Damasc,va ucide pe Antihrist(monstru cu un ochi in frunte) si va ramane 40 de ani pe pamant spre a restabili pacea intre oameni si animale.Judecata de apoi se va face in fata lui Allah.Conceptia veche islamica despre bucuriile epicureice ale paradisului a fost inlocuita de teologii musulmani cu un element spiritual care arata Raiul ca loc fericit de contemplare a lui Dumnezeu3.
Legea islamica(Shariah) cuprinde toate categoriile de indatoriri ce revin credinciosilor,dintre care importante si obligatorii pentru toti sunt considerate cinci comandamente rituale,stalpii credinteri:marturisirea credintei,rugaciunea,milostenia rituala,postul Ramadham si pelerinajul la Mecca.La acestea se adauga „razboiul sfant” care nu este insa o obligatie individuala,ca celelalte,ci a intregii comunitati musulmane.Indirect impune individului prin perspectiva sa:cel ce moare in acest razboi merge de-a dreptul in rai fara judecata de apoi.Razboiul se duce prin convingeri,dar poate folosi forta cand argumentele nu conving.Prin aceste razboaie „sfinte” musulmanii au reusit sa raspandeasca islamismul creand cele mai intinse imperii cunoscute in istorie:Califatul Arab si Imperiul Otoman.Impletirea elementului politic cu cel religios in islamism a determinat felurite dezbinari intre credinciosi ducand la schisme si secte mahomedane.Astfel,s-au dezbinat din randul musulmanilor ortodocsi sunnitii,grupare politica din sec.VII,care au avut dispute pe seama alegerii primilor califi.Charigitii(rebelii,la inceput 12.000 de credinciosi),care s-au separat de comunitate dupa uciderea celui de-al treilea calif,Othman(656) pentru ca sustineau alegerea califului dupa merite religioase,nu dupa gradul de rudenie cu profetul sau tribul coraistilor.Ei mai cereau revocarea alegerii cand califul n-ar fi corespuns.Charigitii s-au transformat cu timpul in secte,creandu-si dogme noi.Stiiti(sectanti),cei intrati in conflict cu charigitii,caci au ales calif pe Ali,ginerele lui Mahomed.Stiitii atribuie lui Ali o cinste egala cu cea a lui Mahomed.Ei nu admit Hadith(traditia) decat informatiile provenite de la Ali si Fatima,sotia lui Mahomed si de la descendentii acestora.Impotriva lui Ali s-a ridicat Moavia din familia Omeya care s-a proclamat calif in timp ce Ali se afla in viata.Omeyazii aveau aceleasi opinii cu charigitii:alegerea califului sa se faca dupa merite religioase,nu dupa inrudire.Cand familia Omeyazilor a devenit ea insasi ereditara,nu s-au mai respectat principiile democratice initiale,abuzul si forta fiind precumpanitoare.Pierzandu-si speranta de a indeparta pe Omeyazi,siiti,influentati de mesianismul iudeo-crestin,si-au pus nadejdea in venirea unui imam descendent din Ali care va veni intr-o zi sa restabileasca dreptatea si pacea.Acest imam numit Mahdi este un fel de Messia in secta siita.Siismul s-a ramificat cu vremea in numeroase secte.Ismailitii sunt cei mai importanti si la randul lor au format alte ramificatii:carmatii,druizii,asasinii.
Asasinii,vestiti prin cruzimea de care dadeau dovada in executarea adversarilor,au aparut in secolul al XI-lea, avand caracter secret.Ei dadeau o interpretare alegorica legii musulmane,asteptand si ei venirea lui Mahdi,Mesia islamic ai siitilor.
Doctrina asasinilor proveniti din siiti se regaseste si azi la unle secte si indeosebi la khogiah,secta din India.Alta ramura sectara a islamistilor este a „neutrilor”, „mutatilistii”,care,in secolul al VIII-lea, a fondat o scoala de teologie ce a intrat in conflict cu ortodoxia musulmana(metekailim).Mutatilitii sunt rationalisti,sustin natura „creata a Coranului” care nu e decat o „reprezentare” cuvantului lui Allah si combat doctrina predestinatiei4.
In secolul al XVII-lea a aparut un curent rigorist de revenire la vechea doctrina musulmana,condus de Muhammad’ibn al Wahdb.Acesta a predicat un monoteism rigid:a combatut cultul sfintilor,venerarea mormintelor,impodobirea moscheilor si luxul in general.In secolul trecut,wahhabitii,folosind actiuni violente,au pus stapanire pe intreaga Arabie,distrugand la Mecca si Medina monumentele religioase si mormantul lui Mahomed.Devenind o problema pentru turci,a fost declansat un razboi impotriva lor,condus de Ali,Pasa al Egiptului .Wahhabitii au urmarit inlaturarea din islamism a tuturor invataturilor bazate pe traditie.Secta se mai numeste si „protestantismul islamic” si continua sa aiba un mare numar de adepti in Arabia.
Sub influenta misticii crestine si filosofice neoplatonice si indiene,au aparut in islamism o categorie de calugari,care,imitand pe calugarii crestini,renunta la orice lux,ducand o viata de saracie,purtand imbracaminte simpla de lana aspra(suf),de unde si numele lor de sufiti.Alte numiri date sufitilor sunt: fachiri(lb.araba),dervisi(lb.persana).Cu timpul sufitii au fondat o religie aparte,contravenind ortodoxiei islamice.5
Teologia sufista are tendinte panteiste,practicand mistica cufundarii in nonexistenta(fana,un fel de Nirvana), sau in realitatea absoluta.Unii sufiti ajung sa se creada chiar dumnezei: „Eu sunt Dumnezeu”,declara marele mistic Husain ibn Mansur al Halladi(secolul XI) a redactat codul misticii musulmane: „Renasterea stiintei religioase,in care a sistematizat doctrina sufista,punand-o de acord cu ortodoxia musulmana”.
In secolele XII-XIII au luat fiinta ordine monahale asemanatoare celor crestine,cu toate ca stilul de viata monahal nu este amintit in Coran.Ele continua sa functioneze si astazi si sunt formate numa din barbati.In afara de confreriile sufitilor,care depun voturile saraciei,ascultarii si castitatii,in general membrii confreriilor musulmane traiesc in manastiri,ci sunt casatoriti si traiesc la casele lor,adunandu-se saptamanal in anumite cladiri unde sub conducerea sefului confreriei,indeplinesc riturile specifice ordinului(rugaciumi,ablutii,citiri din Coran etc.).Confreriile au un rol important in islamism,intretinand pietatea in popor,ferind religia de formalism6.
Legat de confrerii este cultul sfiitilor(wali),marii mistici fiind cinstiti ca sfinti,asa cum insusi Mahomed a devenit dupa moarte obiectul veneratiei credinciosilor islamici.Cultul sfintilor a dat nastere la sarbatori,pelerinaje si la cultul relicvelor.
Cea mai importanta relicva este stindardul verde al profetului(sangiak scerif),pastrat de calif.Despre acest stindard se afirma ca a fost dat lui Mahomed din cer,ca semn al victoriei,fapt pentru care musulmanii purtau totdeauna in razboi un stindard verde.
In secolul al XIX-lea,mistica islamica a cunoscut o puternica inflorire in Persia,prin doua reforme religioase:Babismul si bahaismul.Un tanar musulman,Mirza Ali Mahomed(1820-1850) se considera bab= poarta a lui Mahdi(Mesia islamic),adica purtator al doctrinei lui Mahdi.Succesorul lui Mirza Ali,numit baba Ullah=splendoarea lui Dumnezeu a dat nastere bahaismului,o secta care avea un caracter umanitar si pacifist,rupta total de legea islamica.
Cultul musulman a fost practicat in messagid sau mesged=locuri unde se ingenuncheaza,de unde deriva cuvantul moschee.Moscheile mari au fost numite geami y messgid´ sau geami.Prima moschee care va servi ca model este casa de rugaciune de la Medina,din timpul lui Mahomed.Arhitectura lor e formata dintr-o tinda si o sala de rugaciune,avand deasupra cupole si turnuri inalte,minara=far.Aceste minarete constituie locul de unde sunt vestiti(chemati) credinciosii la rugaciune.Una dintre cele mai frumoase este moscheea lui Omar,construita la Ierusalim(anul 690),pe locul unde a fost templul lui Solomon.Singura decoratie a moscheilor sunt „arabescurile”(linii geometrice,flori si frunze impletite simetric),conform invataturii lui Mahomed de a se interzice reprezentarea figurii umane si a animalelor.Partea cea mai importanta a moscheii o formeaza firida(mihrab) care arata directia(Kiblah) spre Mecca,directie in care trebuie sa se indrepte credinciosii cand se roaga,in mihrab(firida) impodobit cu arabescuri,se asterne un covor pe care sta imanul(slujitorul) si dirijeaza rugaciunile.Imanuk,conducatorul rugaciunilor publice,trebuie sa cunoasca bine ritualul musulman si sa aiba o viata morala.Imamii sunt casatoriti si au diferite grade.Imamul care conduce rugaciunile de vinerea si de sarbatori se numeste Khatib,cel care predica sau are un grad in conducerea comunitatii religioase se numeste mauzzin (muezin).Moscheile mai mici,din sate,au un singur oficiant pentru toate serviciile.Conducatorul religios al unei comunitati mai mari se numeste muftiu(mufi=judecator).Conducatorul cultului islamic dintr-o tara se numeste Mare Muftiu.Magistratii si teologi eruditi=ulama(in Turcia) erau condusi de Marele Muftiu sau Sheykh-ul islam,caruia calif ii incredinta conducerea tuturor functionarilor religiosi ai capitalei.Credinciosii nu pot participa la rugaciune decat foarte curati la trup(prin spalari rituale).
Rugaciunea (salat) trebuie facuta de 5 ori pe zi,la ore stabilite si consta in citiri din Coran si anumite gesturi,atitudini,fixate de lege.De aceea,pentru a se comporta corect,musulmanii prefera sa isi faca rugaciuni in grup la moschee,unde isi lasa incaltamintea la usa,se aseaza in randuri,inapoia imamului si repeta cuvintele si gesturile acestuia.
Sarbatoarea religioasa este Vinerea dar nu are caracterul sacru al Duminicii pentru crestini sau Sambetei pentru evrei.Mai au sapte sarbatori principale printre care ziua mortii lui Mahomed,ziua care precede Marele si Micul Bairam(bairam=rupere,denumire data sfarsitului postului din luna Ramadhan) si dureaza trei zile consecutiv.Marele Bairam este sarbatoarea sacrificiilor si are loc in timpul pelerinajului de la Mecca,durand patru zile.Credinciosii care nu sunt in pelerinaj se aduna in moschei pana in zorii zilei,pentru ca la musulmani ,ca si la evrei,ziua incepe la apusul soarelui si dureaza pana a doua zi la aceeasi ora.Musulmanii siiti din India de Nord au unele sarbatori siite la care participa si sunnitii si chiar indienii nemahomedani.Ele dureaza zece zile si formeaza un fel de mistere,reprezentand martiriul lui Hussan si Hussein,fii califului Ali si nepotii lui Mahomed,asasinati de adversarii lui Ali7.
Musulmanii au diferite obiceiuri si rituri la nastere,nunta si moarte.Copilului nou nascut i se sopteste la ureche marturisirea de credinta Sahada(Crezul musulman): „Nu este alt Dumnezeu decat Allah si Mahomed,profetul sau”.Aceeasi marturisire trebuie sa o faca si muribundul spre a fi pregatit sa o rosteasca la judecata cand va fi intrebat de cei doi ingeri ai mortii,Nakir si Munkar.Mormintele mahomedane sunt construite in forma de firide in care mortul e asezat pe o parte cu fata spre Mecca.Deasupra se ridica un musuroi de pamant sau o bolta(qubba).In India exista morminte musulmane monumentale,construite cu mare lux.Nu se obisnuieste doliul.Califatul a existat pana la inceputul sec.XX(1924), cand a fost suprimat de Atattirk,odata cu suprimarea tribunalelor si a ordinelor religioase,inlocuirea calendarului musulman cu cel gregorian.
Tendintele moderniste n-au urmarit distrugerea religiei islamce ci au declansat reactii ca miscarea Muhammadijah,care urmarea intoarcerea la Coran si la „ortodoxia musulmana”,infiinteaza scoli,instituii de asistenta sociala,grupul feminin Aisya,Liga tinerilor musulmani.Centrul conservatorismului musulman e Universitatea din El Ashaz,din Egipt.Majoritatea musulmanilor traiesc in Extremul Orient(India,Pakistan),Orientul Mijlociu(Iran,Arabia),Africa,Europa,Australia si America.Islamismul raspandit altadata dupa comandamentul profetului prin „razboiul sfant”,a renuntat azi la teocratie,bazandu-se numai pe propaganda religioasa pe care o fac confreriile religioase.
Note bibliografice:
- J.Ries,Sacrul in istoria religioasa a omenirii,traducere de Roxana Utale,Ed.Polirom, Iasi,2000,pg.188-189
- Marile religii,traducerea de Sanda Aronescu ,Ed . Orizonturi, Bucuresti, f.a.,pg.166-173
- F.Schoun,Sa intelegem islamul.Introducere in spiritualitatea lumii musulmane,traducere de Anca Manolescu,Ed.Humanitas, Bucuresti 1994,pg.123-125
- A.Guellouz,Islamul,traducere de Rodica Buburuzan,in J.Dehumeau,Religiile lumi,Ed.Humanitas,Bucuresti,f.a.,pg.275-290.275-290
- F. Schoun,op.cit.,pg.125-129
- A.Guellouz,op.cit.,pg.325-326.
- A.Guellouz,op.cit.pg.293-297.