COMUNICAT DE PRESĂ

Nr.115-6/19 ianuarie 2015

Ca răspuns la articolul din data de 17.01.2015 publicat pe blog-ul ASTRADROM Filiala Bihor, în care au fost aduse numeroase acuzaţii nefondate Înalt Prea Sfinţitului Dr. Onufrie Pop. Întrucât nu ne-a fost acordat dreptul la replică, vă vom prezenta situaţia reală şi detalii omise de „părintele” Eftimie Mitra, de la Bihor, cu tendinţa de a face confuzie şi învrăjbire, cu abordări discriminatorii şi chiar nejustificate.

Încă de la începutul articolului intitulat „Gherasim Bratu si Onufrie Căruntu înşeală lumea spunând că aparţin de Biserica Ortodoxa. Mărturii despre secta româneasca de la Milano si dedesubturile controversate ale acesteia” autorul arată forme de analfabetism şi totodată se auto-contrazice, chiar de la primele rânduri, unde spune: „Asociaţia se numeşte Mitropolia Autonomă”. Prin acest fapt arată clar că niciuna dintre persoanele menţionate în acest articol nu foloseşte titulatura „BOR” iar denumirea de „Ortodoxă” nu aparţine în exclusivitate Patriarhiei Române, după cum ne-a fost impus în România din anul 1989 şi până în prezent, timp în care noi nu am conştientizat că perioada comunistă şi libertatea majorităţii de a persecuta minorităţile, s-a sfârşit.

În România există mai multe culte şi grupări religioase Ortodoxe, precum Biserica Lipovenilor, grupată în trei fracţiuni diferite; Mitropolia Ortodoxă Slătioara, Episcopia Ortodoxa de la Moviliţa, dar şi alte biserici precum cea Armeană, care tot Ortodoxă se numeşte, cât şi Blagocinatul Ortodox al ROCOR-ului în România. Este un abuz să impui unei grupări religioase, asociaţii religioase sau cult să nu folosească termenii de „Ortodoxie, Episcopie, Biserică, Mitropolie”, ca şi cum nu ar avea voie să existe pe faţa pământului şi să aibă dreptul la apartenenţă religioasă, dacă nu se află în comuniune una cu cealaltă, sau dacă nu le permit ziariştii, deşi legea statului le acordă acest drept. Cetăţenii României nu trăiesc în statul BOR, ci trăiesc în statul România. De asemenea, este o ilegalitate ca Patriarhia BOR să se numească „Patriarhia României” adică a românilor, mai cu seamă că nu reprezintă interesele celorlalte persoane de alte apartenenţe religioase, care au cetăţenie română sau domiciliază în România.

În completarea discriminărilor, venim cu amputarea notorie a tuturor celorlalte Culte, Asociaţii Religioase, ONG sau Grupări religioase recunoscute de stat prin lege şi fără să fie obligate chiar să deţină personalitate juridică unele dintre ele, că „nu sunt supuse Patriarhiei BOR”. Aici este vina statului pentru că NU respectă promisiunile făcute în legea cultelor din România, unde este interzisă constrângerea unei persoane şi obligarea acesteia să aibă apartenenţa religioasă dorită de altcineva. Cu toate acestea, afirmaţiile curg în şir la televiziune şi în presă, drept urmare, şi prof. Cristian Marc, autorul articolului la care facem referire, a adoptat stilul de a denigra mai multe persoane care nu au legături una cu cealaltă, dor cu scopul de a determina învrăjbire, constrângere şi călcarea în picioare a demnităţii şi libertăţii umane, ceea ce este o gravă infracţiune, indiferent de preferinţele sau apartenenţa religioasă a autorului acestui articol defăimător.

Iată câteva afirmaţii deranjante, în urma cărora vom lua măsuri legale şi juridice pentru a apăra Întâistătătorul Mitropoliei noastre, Dr. Onufrie Pop:
„Acesta, dupa plecarea tainuita din BOR, spun tainuita pentru ca nu a anuntat nici un ierarh din BOR ca ar vrea sa se transfere sau sa plece intr-o alta organizare administrativ- bisericeasca, a facut parte si dintr-o “mitropolie” la fel de ciudata si de “autonoma” a unui Onufrie Pop intitulata “Mitropolia Autonoma Crestin Ortodoxa dupa vechiul calendar in Italia” cu sediul la Bergamo”. În acord cu legislaţia actuală, nicio persoană angajată într-o instituţie nu este obligată să-şi motiveze hotărârea de a renunţa la postul pe care-l ocupă. Patriarhia BOR şi nici un alt cult NU are dreptul legal de a pune monopol pe viaţa unei persoane. Iată cu câtă nonşalanţă se încalcă legile statului una după cealaltă, ajungând să jignească până şi „Mitropolia Autonomă Creştin Ortodoxă după Vechiul Calendar în Italia” care este instituţie autorizată de statul Italian şi nu are nevoie de recunoaşterea statului român, întrucât activează pe teritoriul Italiei, stat care o recunoaşte ca Asociatie Religioasa. Apelativul „ciudată” încalcă orice limită a bunului simţ, întrucât noi nu am catalogat drept a fi „ciudată” Asociaţia ASTRADROM care face o sumedenie de referiri total în afara legii, încălcând o mulţime de drepturi şi libertăţi cetăţeneşti.

Iarăşi afirmă: „Olivian Pop a fost exclus din BOR si a pactizat cu Filaret al Kievului care i-a dat titlul de mitropolit al Europei, Americii si Canadei”. Mitropolitul Onufrie nu a fost niciodată intitulat „Mitropolit” de Patriarhia Kievului, care este Biserică Ortodoxă majoritară în Ucraina, dar care nu a avut niciodată comuniune cu Mitropolia noastră din Bergamo. Oricine doreşte să obţină documente reale şi date certe, poate intra şi pe site-ul Mitropolitului Onufrie, unde sunt prezentate documente oficiale unde se va vedea că autorul rău intenţionat al acestui articol minte. Din ce cauză? Pentru a face asociere calomnioasă între Mitropolitul Onufrie de la Bergamo şi Patriarhul Filaret al Kievului, în urma unei menţionări făcute de Mitropolitul Gherasim Bratu la emisiunea „Răi da’ buni” de la Antena Stars. Nici Mitropolitul Gherasim, nu are comuniune cu Mitropolia de Bergamo la ora actuală, iar ambele nu avem comuniune cu Mitropolia de Milano, structuri total diferite din punct de vedere juridic şi canonic. Înalt Prea Sfinţia Sa,Gherasim a dorit să facă o comparaţie, ceea ce oricine a înţeles, ascultându-i declaraţia de la TV, dar autorul articolului vrea să pară că este pe altă lungime de unde. A precizat faptul că în Ucraina există o Patriarhie care nu are comuniune cu Patriarhia Constantinopolului şi cu toate acestea, este Biserică de stat, fără a i se amputa cu scopul discriminării această problemă. Puţini ştiu că între Patriarhia de Kiev şi Constantinopol au existat strânse relaţii de colaborare, dar nu se mai amintesc Thomosurile date de Patriarhul Bartolomeu şi numeroasele vizite ale sale în Ucraina, până la crearea stării conflictuale cu Patriarhia Moscovei, când toţi au început să se dezică de o Patriarhie pe care o recunoscuse anterior. Dar, în sfârşit, nu ne priveşte activitatea şi „canonicitatea” Patriarhiei de Kiev, cât de priveşte apărarea imaginii Mitropolitului Onufrie Pop.

„De la Filaret, acest Onufrie Pop a plecat in secta lui Evloghios numita “Mitropolia de Milano si Aquilea”. S-a tot perindat asa de ici colo in tot felul de asociatii si organizatii neguvernamentale religioase dubioase cu slujitori homosexuali exlusi din Biserica Ortodoxa”. După cum am mai spus, pe pagina www.octavianrodna.ro veţi găsi documente care arată că Mitropolitul Onufrie Pop, nu a plecat de la Filaret la Evloghios, ci de la Episcopia Falestiului si a Moldovei de est, care apartine canonic de Ucraina. De asemenea, însuşi părintele Eftimie Mitra îşi denigrează propria Biserică (adică Patriarhia autointitulată Română, dar fără acordul tuturor românilor de orice religie, care şi ei au dreptul la cuvânt când e vorba de ţara lor). Acesta spune: „slujitori homosexuali exlusi din Biserica Ortodoxa”. Ce este mai grav? Faptul că s-au format să fie homosexuali, pe când erau în BOR, sau faptul că au plecat din BOR? Oare, păcatul homosexualităţii nu este acelaşi? Sau aceşti clerici s-au făcut homosexuali în secunda în care au plecat din BOR, înainte n-au avut astfel de apartenenţe? Să nu uităm că unii clerici din curtea Patriarhiei BOR au fost filmaţi făcând păcatul homosexualităţii, iar acum slujesc la Teleorman. Care instituţie are clerici homosexuali? Aceştia sunt negativi doar când sunt caterisiţi? Vorbiţi de ei şi cât timp îi deţineţi, slujiţi împreună cu ei la Patriarhie, nu doar după ce pleacă.

O lipsă totală de raţiune, este în afirmaţia următoare: „fara sa scrie undeva, cu litere cat de mici, ca acele biserici sau manastiri pe care ei spun ca le construiesc nu apartin canonic de BOR”. Vă voi răspunde cu o întrebare: toate cultele din România trebuie să-şi bată table în frunte şi să scrie „ne iertaţi, nu suntem din BOR”? De ce, este un defect dacă nu eşti din BOR şi nu ai voie să te plimbi pe stradă, să slujeşti, chiar dacă eşti budist, hindus, musulman sau de altă religie, trebuie să fie o pocăinţă pentru tine că nu eşti din BOR? Aceasta reprezintă o discriminare neruşinată şi din păcate foarte des întâlnită. La fel şi când se face afirmaţia „port ilegal de uniformă” în privinţa veşmintelor. Conform legii statului, uniformele, de orice tip, trebuie să fie inscripţionate cu toate datele instituţiei pe care o reprezintă. Vedeţi cumva că Patriarhia are uniformă proprie şi scrie pe ea Patriarhia BOR – Eparhia cutare? Vom da în judecată Patriarhia, pentru faptul că un cleric, angajat cu carte de muncă, de aceasta, face afirmaţii publice de acest gen. Dacă vorbim despre „uniformă” sau veşminte, atunci vă rugăm să le ştanţaţi, să le inscripţionaţi cu titulatura care o deţineţi, altfel, o vom cere noi de la Guvernul României, în balanţa discriminării pe care ne-o faceţi cu aceste acuzaţii nefondate. Ştiaţi că Reverenda clericală (neagră) este de fapt haina obişnuită a unui laic musulman? Musulmanii care vin în România, nu vor avea voie să-şi poarte portul lor, pentru că le interzice acest lucru domnul „părinte” Eftimie Mitra? Inscripţionaţi-vă uniformele şi scrieţi pe ele, în faţă şi în spate, conform legii: „Patriarhia BOR” şi vă asigurăm că nici una dintre celelalte Biserici din lume nu va purta aceleaşi însemne distinctive. Să fim totuşi coerenţi în ceea ce spunem. Dacă Poliţia română foloseşte pantalon albastru, înseamnă că nici un magazin din România nu are voie să vândă pantaloni sau trening de aceeaşi culoare? Nici uniforma armatei nu este definită de culori, ci de semnele distinctive şi textul scris pe ea, acelaşi tip putând să-l găsim legal la costumele pescăreşti, ceea ce nu este ieşit din comun, conform legii, doar conform unor astfel de preoţi şi ziarişti, uniforma neinscripţionată devine monopol al BOR. Este o aberaţie.

Vă facem o precizare: Mitropolitul Onufrie Pop nu a slujit niciodată cu acest cleric Emilian Căruntu sau Onufrie, şi nici nu a făcut parte vreodată din Mitropolia de Bergamo, care este total alta, decât Mitropolia de Milano şi nici nu au vreo legătură una cu cealaltă! Emilian Căruntu a plecat din Patriarhia Română, cu o icoană lăudată de mulţi stareţi din BOR ca fiind făcătoare de minuni. Întrucât BOR a definit icoana ca fiind făcătoare de minuni, şi cei de la Milano, probabil, au crezut pe cuvânt ce spuneau duhovnicii BOR pe când icoana respectivă, cu tot cu măreaţa cutie a milei, era expusă în BOR. Dar, fără să cunoască aceste detalii, părintele Eftimie Mitra dă cu părerea, într-o cu totul altă direcţie, şi afirmă: „Onufrie Pop nu avea credinciosi la noua sa “mitropolie” din Milano. Dupa ce a atras lumea cu o icoana factoare de minuni “enoriasii” au inceput sa apara”. Mai devreme spunea corect, Mitropolia noastră are sediul în Bergamo. Acum o mută, strategic, la Milano, pentru a spune: „iată, este acelaşi lucru”… Milano şi Bergamo sunt două metropole italiene situate la 47 km una de cealaltă… După cum am mai spus, icoana respectivă a fost expusă la Milano, niciodată la Bergamo! Iată încă o afirmaţie mincinoasă şi aruncată cu repeziciune, fără a verifica măcar dacă este real ceea ce declară. Poate că pentru autor nu conta că Milano nu este Bergamo, iar Mitropolia de Aquileia nu este tot una cu Mitropolia Autonomă Creştin Ortodoxă după Vechiul Calendar în Italia, precum nici Mitropolia Autonomă după vechiul Calendar – Episcopul Gherasim NU ESTE TOT UNA CU CELELALTE DOUĂ; dar, observăm că pentru autor conta foarte mult să afirme cu tactică parşivă, să facă asocieri din greşelile lui proprii, ca până la urmă să ajungă să facă o asociere între persoane care nu au comuniune între ele; dar, asta doreşte să insinueze domnia lui, ca cititorii să fie total dezinformaţi.

Icoana respectivă nu a fost niciodată în Mitropolia de Bergamo (care nu-i tot una cu Mitropolia de Milano…). Aceasta a fost numită făcătoare de minuni de către BOR, în cartea „Minunile Sfantului Efrem Cel Nou Prin Icoana Sa Izvoratoare De Mir” publicată în anul 2013 şi care cuprinde mărturii ale marilor duhovnici ai BOR despre această icoană, numindu-o „făcătoare de minuni”. În ciuda faptului că în acelaşi articol, Eftimie Mitra afirmă că icoana aparţine lui Emilian Căruntu, tot în acelaşi articol se contrazice şi face o asociere mincinoasă, dar cu nesimţire, şi spune: „L-a fel ca si in cazul de fata, Onufrie Pop de Bergamo nu a lasat pe nimeni sa verifice acea icoana. Pe undeva, indoiala acestui avocat e de inteles. Cine cunoaste dedesupturile acestei secte nu se poate sa nu-si puna macar cel mai mic semn de intrebare”. Repet: Icoana nu a fost niciodată la Bergamo, ci la Mănăstirea Sihăstria Rarău din BOR, ulterior după ce a făcut minuni (sau nu a făcut) la această Mănăstire, posesorul a dorit să o transfere la Mitropolia de la Milano. Iată cum părintele Eftimie contestă icoana pe care Biserica din care face parte, stareţi de mănăstiri şi mari duhovnici, o numesc făcătoare de minuni şi scriu clar că este în posesia lui Emilian Căruntu. Deci, este contestabilă decizia BOR de a o numi făcătoare de minuni şi NU a celor de la Milano, care au primit-o aşa cum o declarase BOR: făcătoare de minuni. Probarea acestor detalii nu a fost făcută încă de când icoana „curgea mir” în cadrul BOR. De ce nu au stopat sau verificat ei acest fenomen? Cum putea să oprească verificarea icoanei, Mitropolitul Onufrie Pop (care nu este tot unul cu Onufrie Căruntu Emanuel), devreme ce icoana nici nu a trecut pe la Bergamo?

Alt paragraf ironic din acest interviu, este următorul: „In prezent singurul episcop roman din Italia recunoscut de patriarhia de Constantinopol, de toate patriarhiile si sinoadele ortodoxe din lume, este PS Siluan Spam din BOR, restul sunt asa, ciudati si dubiosi ca Gherasim Bratu, Avondios, Onufrie Pop, Evloghios, etc si altii ca ei in cautare de credinciosi”. Problema reală este cu nu Siluan Spam este Episcopul Patriarhiei de Constantinopol în Italia… Autorul bate câmpii la propriu! Patriarhia de Constantinopol îl are ca reprezentant în Italia pe Mitropolitul Ghenadie, care este mult mai în etate decât Siluan Spam. Aşadar, acest Episcop este „un ciudat” după cum domnul Eftimie Mitra a şi spus mai sus. Iată cum domnia sa nu ştie nici măcar unde este Italia pe harta canonicitătii, dar vorbeşte despre „singurul ierarh” de parcă unde merg ierarhii Patriarhiei B.O.Române , nimeni nu mai trebuie să existe… Fac o precizare că încă o dată domnia sa a enumerat mai multe nume de persoane, care nu au comuniune între ele!

În continuare, găsim o altă afirmaţie jignitoare la adresa Mitropolitului Onufrie Pop, vorbind despre „cooptarea” lui Onufrie Căruntu: „Poate ca Gherasim s-a folosit de el si de icoana sa atraga oameni si sa il exploateze, cum a facut si Onufrie Pop in Milano cu o icoana a Maicii Domnului.” Încă o dată observăm că se face confuzie între Milano şi Bergamo. Mitropolitul Onufrie Pop este la Bergamo, la Milano este Mons. Avondios, care nu este ierarh în Sinodul Mitropoliei de Bergamo, ci în Mitropolia de Milano, care NU AU COMUNIUNE EUHARISTICĂ ÎNTRE ELE! Icoana cu Sf. Efrem a plecat din Patriarhie, de la Mănăstirea Sihăstria Rarău, la Milano, adică la „Avondios din Milano” şi nu la Onufrie Pop, care niciodată nu a stat în Milano, nici cu ani în urmă, pe când încă era comuniune de slujire cu ceilalţi doi ierarhi de la Milano, comuniunea luând sfârşit în anul 2012, când Biserica Ortodoxă din America, păstorită de Mitropolitul John, care este recunoscută ca şi cult, l-a numit în funcţia de Mitropolit pe Înalt Prea Sfinţitul Onufrie Pop. Cu alte cuvinte, apelativul „s-a autointitulat Mitropolit” este o înşelăciune publică, întrucât Mitropolitul Onufrie Pop a fost ales în această funcţie de un cult recunoscut de Statele Unite ale Americii, pe teritoriul căreia funcţionează. Între Mitropolia de Milano şi Mitropolia din SUA nu mai există comuniune euharistică din anul 2011. La ora actuală Mitropolia din SUA condusă de ÎPS. John LoBue, are comuniune euharistică doar cu Mitropolia din Bergamo, dintre toate celelalte persoane amintite în articolul cu pricina.

Ne pare rău că astfel de oameni, fără măcar să fie informaţi despre numele unor persoane, dacă nu cumva fac confuzie, greşesc anumite date, le încurcă în mod intenţionat, etc, fac necinste BOR şi Eparhiei Devei si Hunedoarei pe care zic că o reprezintă, fiind angajaţi ca şi Clerici. Părintele Eftimie Mitra s-a pronunţat în calitate de „Preot” al BOR şi nu de „civil”. Aşadar, conform legii, el a reprezentat un punct de vedere al instituţiei angajatoare. Ca urmare acestor confuzii, asocieri calomnioase, acuzaţii nefondate, discriminare, hărţuire, învrăjbire şi defăimare (fără măcar să existe o continuitate între subiecte) vom face toate demersurile pentru ca imaginea Mitropolitului Onufrie Pop să fie despăgubită, în conformitate cu legea statului. Ne pare rău că aceste persoane a dat naştere unui conflict juridic între două instituţii, contrar legilor statului şi cu afirmaţii nici măcar coerente.

BIROUL DE PRESĂ AL
MITROPOLIEI AUTONOME CRESTIN ORTODOXE DUPĂ VECHIUL CALENDAR ÎN ITALIA.